مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:19217 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:5

آيا مبارزه با فساد با آزادي بشر منافات دارد؟
در اجتماعي كه من و شما در آن زندگي ميكنيم، حساب من و شما از حساب جامعه جدا نيست اگر ضرر و ضربه اي و لو در اثر ناداني يك اقليت، به جامعه وارد آيد، همه آن جامعه متضرر ميشوند حتي آنها هم كه نقش تماشاگري داشته و عامل فساد و ضرر نبودند، زيرا اجتماع بسان يك پيكر و افراد به طور كلي اعضاء آن پيكرند، به هر نقطه اي از اعضاء بدن صدمه اي وارد آيد همه اعضا در آتش آن ميسوزند.
ضربههاي اقتصادي، اخلاقي، فرهنگي كه در اثر جهالت يك اقليت وارد ميشود، دود آن به چشم همه ميرود، گنهكاران و غير گنهكاران در برابر آن يكسانند.
سقوط اخلاقي در قسمتي از اجتماع، بسان بيماري سرايت كننده است كه دامنگير همه ميشود، ضررهاي مالي و اقتصادي و فلج شدن كشاورزي در يك منطقة، هر فرد را به سهم خود بدبخت و تيره روز ميسازد و هرگز نميتوان حساب فرد را از حساب اجتماع جدا ساخت و بنابر اين سكوت در برابر مفاسد ، غلط و گناه است. اين حقيقت را قرآن در ضمن يك آية كوتاه بيان كرده است: «وَاتّقُوا فِتْنَةً لا تُصيبَنَّ الَّذينَ ظَلَمُوا مِنْكُم خاصّةً» انفال/25 [اي مردم از بلاهايي بترسيد كه هنگاميكه وارد ميشود تنها دامنگير گناهكاران نميشود بلكه گناهكار و بي گناه در آتش آن ميسوزند.]
بنابراين مبارزه با فساد، راهنمائي و دعوت به كارهاي نيك، جلوگيري از انحراف، هرگز با آزادي فردي منافات ندارد، زيرا آزادي در صورتي محترم است كه سلب آزادي از ديگري نكند، منافع ديگري را در خطر نيفكند در حقيقت فرد مبارز از حقوق خود و دوستان خود كه در سايه افراط و انحراف چند فرد مفسد در خطر ميافتد، دفاع ميكند.
پيامبر اكرم پاسخ اين پرسش را در ضمن يك مثال روشن فرموده است او در پاسخ سؤال كننده مطلبي فرموده كه توضيح آن چنين است:
اجتماع ما بسان يك كشتي است، سر نشينان كشتي تا آنجا آزادند كه موجبات هلاك ديگران را فراهم نكنند، هر گاه مسافري از اين آزادي سوء استفاده بنمايد و بخواهد با ميخ يا تيشه بدنه كشتي را سوراخ كند كليه مسافران روي غريزه دفاعي كه دارند، بشدت هر چه تمامتر با او مبارزه مينمايند و عمل او را يك نحوه سوء استفاده از آزادي تلقي ميكنند.
جامعه نيز بسان كشتي است افراد جامعه، سرنشينان اين كشتي هستند، آنها در ضرر و نفع يكسانند و نميتوان حساب ضرر يك فرد را از اجتماع جدا نمود.

: آية الله جعفر سبحاني
مربي نمونه

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.